Friday, 27 November 2009

Mencari 'Ibrahim' dan 'Ismail' dalam jiwa!!


“Maka tatkala anaknya itu sampai ke peringkat umur yang membolehkan dia berusaha untuk bersama-sama dengannya, nabi Ibrahim berkata: Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa, aku akan menyembelihmu, maka fikirkanlah apa pendapatmu?Anaknya menjawab : Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu, InsyaAllah ayah akan mendapati daku dari orang-orang yang sabar.”[102]. Setelah keduanya berserah kedua-duanya bulat-bulat menjunjung perintah Allah itu dan Nabi Ibrahim merebahkan anaknya dengan meletakkan iringan mukanya di atas tompok tanah. Kami sifatkan Ibrahim dengan kesungguhan azamnya itu telah menjalankan perintah kami.[103] Serta kami menyerunya : Wahai Ibrahim-[104] Engkau telah meyempurnakan maksud mimpi yang engkau lihat itu. Demikianalh sebenarnya kami membalas orang-orang yang berusaha mengerjakan kebaikan.[105] Sesungguhnya perintah ini adalah satu ujian yang nyata[106] Dan kami tebus anaknya itu dengan seekor bintang sembelihan yang besar[107] Dan kami kekalkan baginya nama ynag harum dalam kalangan orang-orang yang datang kemudian[108].”

~as-soffat~




Mencari 'Ibrahim' dan 'Ismail' dalam jiwa!!




Salam Aidiladha

Read more...

Wednesday, 18 November 2009

Tafakkur di bawah langitMu





Sejauh-jauh mata memandang
Sedalam-dalam hati merasakan
Hanya setitik debu yang tertuang
Dalam syair pujian




Lepas hati memandang lautMu
Terheran diri pada langitMu
Berjuta kata tak cukup untuk
Melukis indahMu


Melihat bintang alangkah jauhnya
Melihat biru alangkah dekatmu
Melihat hutan melihat gunung
Siapa menjagamu



Mendengar tangis dalam deritamu
Rasakan luka dihari-harimu
Pada siapa air mata ini ‘kan mengadu




Bumi akan sepi
Bangga sementara
Adakah tempat kembali
Adakah selain Allah

[tafakkur-opick]

Read more...

Jom puasa Zulhijjah..


bismillahhirrahmanirrahim..



Imam al Bukhari Rahimahullah meriwayatkan daripada Ibnu ‘Abbas Radhia Allah ‘anhuma bahawa Baginda Nabi Salla Allah ‘alaihi wa sallam bersabda :



“Tiada suatu haripun, amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari ini – iaitu sepuluh hari Zulhijjah-”.



Para Sahabat Baginda bertanya :


“Apakah juga (pengecualian itu) termasuk jihad pada jalan Allah ?” .



Ujar Baginda :


“Tidak juga (termasuk) berjihad pada jalan Allah kecuali bagi seorang yang keluar dengan jiwa raga dan hartanya dan tidak membawa pulang apa-apa pun”.




Imam Ahmad Rahimahullah meriwayatkan dari Ibnu ‘Umar Radhia Allah ‘anhuma bahawa Baginda Salla Allah ‘alaihi wa sallam bersabda :


“Tiada suatu haripun, amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari sepuluh Zulhijjah ini, oleh kerana itu perbanyakkanlah padanya tahlil (La Ilaha Illa Allah) , takbir (Allah Akbar) dan tahmid (Alhamdu Lillah)”.



Ibnu Hibban di dam kitab Sahihnya meriwayatkan dari Jabir Radhia Allah ‘anhu bahawa Baginda Salla Allah ‘alaihi wa sallam bersabda : “Seutama-utama hari adalah hari ‘Arafah”.






Apa yang difahamkan, 10 hari yang baik tu adalah 1-10 zulhijjah. Maksudnya, perbanyakkanlah amalan pada 10 hari tu macam baca AlQuran, sedekah dan lain2.



Amat digalakkan berpuasa pada satu hingga sembilan Zulhijjah bagi orang yang tidak menunaikan Haji. Hari Arafah (9 Zulhijjah ) pula adalah hari yang terbaik untuk berpuasa.(biasanya org puasa pada 9 zulhijjah ni je)



Nabi SAW bersabda tentang kelebihan hari Arafah :

"Tiada hari yang lebih banyak Allah membebaskan hambanya lebih dari hari Arafah" (Riwayat Muslim).

Nabi SAW juga bila ditanya tentang kelebihan berpuasa pada hari Arafah ini menjawab, ia menghapuskan dosa yang lalu dan tahun kemudiannya.




Tapi jangan lupa pulak, 10 zulhijjah( hari rayer eiduladha) tu haram puasa. jugak pada hari2 tasyrik iaitu 11,12 dan 13 zulhijjah.(kang ada plak yang terexcited puasa pada hari2 tu)



Arini jugak start SPM. Kepada adik2 SPM, ambiklah peluang zulhijjah ini untuk tambah amalan terutamanya puasa. Doa orang puasa kan,makbul. Selain ikhtiar dgn study, jgn lupa mintak dgn Allah.



Bagi yg ada adik SPM pulak, tolong2lah semayang ajat n doa untuk mereka. Supaya semuanya dipermudahkan Allah. Maner tau, adik kita pulak akan jadi best student selepas Madihah.



Kalau nak kira, amalan yg paling utama pada bulan ni, mestilah haji dan qurban. Tapi bagi yg x mampu lagi tu, bolehlah kita puasa, sedeqah dan lain2 lagi.

Moga kita x mensia-siakan setiap nikmat masa dan sihat yang Allah masih kurniakan pada kita..Segala salah dan silap, harap teguran. Masih sama2 belajar.



Wallahualam. yang baik itu datang dari Allah, yang buruk itu datangnya dari kelemahan diri yang berdosa ini.



Read more...

e.d

"dan demi nafas yang Kau hembuskan dalam dada, ku berjanji utk menjadi yang terbaik"

"maafkanlah bila hati tak sempurna mencintaiMu,dalam dada ku harap hanya diriMu yang bertakhta"

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP