Thursday 1 October 2009

Aku, gigi dan...(1)

Sejarah aku dan gigi memang panjang. Berjodoh betul. Seingat ingatan ni, last sekali buat rawatan gigi ialah masa darjah enam.(masa kanak2) Masa sekolah rendah dulu, bila time dr gg dtg sekolah lah masa yg paling menakutkan. Lucu,kan?

Bila sorang kawan kena panggil ke bilik rawatan,then pulang bawak kad hijau. Itulah detik paling menggerunkan. Semua tertanya-tanya “kad saper?kad saper? Janganlah nama aku”

Tak tau mengapa. Maybe sejarah2 sebelum tu. Yang mai sekolah biasanya misi-misi.(nurse) Mungkin mereka fikir
“alah…gg budak2 je…bantai je lebih kurang” bukannya gg geraham tua yg susah nak cabut. Just gg susu.”(mungkin, yea).
Sambil buat rawatan, boleh sembang2 antara mereka. Macam kurang focus. (macam).

Jadi.
Aku jadi serik. Masa darjah 6, aku tekad koyakkan kad hijau (yg menakutkan tu) dan flush dalam toilet..(fikir balik macam nak tergelak). Takut punya pasal..buat kerja jahat tu berjemaah lagi.

Bila time sek menengah. Lagilah banyak taktik. Langsung tak pegi untuk rawatan. Kadang tu, rasa nak suruh je, ayah xyah sain kad untuk rawatan gg.(kan ada surat kebenaran ibubapa untuk membenarkan atau tidak)


Resultnya.
Masa kat u.
Tiap2 sem,aku akan sakit gg.. kebanyakannya sebab berlubang. Tak sah kalau setiap sem, tak merana sebab sakit gg..masa sakit terguling2,baru nak pergi jumpa dr gg. Tu pon, rumet yg paksa.kawan paksa. Biasalah…time gg sakit takleh buat aper. Yg fikir cumalah “dr…tolong cabut gg saya…sakit sangat ni”

Tapi, gg tengah sakit. Confirm dr tak cabut. Tunggu hilang sakit dulu.. jadi dr biasanya akan tampal sementara dan bagi ponstan.
“bila dah tak sakit, datang jumpa saya..kita cabut gg yg sakit”

Bila dah tak sakit? Jangan harap nak g jumpa dr gg..
Jumpa dr gg ialah pilihan TerAkhir..
Tampalan sementara tu tahanlah untuk 1 sem..
Sem2 seterusnya…sakit lagi dan proses yg sama akan berulang dan berulang
Dr K tu pon dah kenal dah..”budak ni banyak ngelat”

Masa sem 6…
Rela pegi darul syifa sebab dah takut nak jumpa dr gg..
Ustaz bacakan doa dan tekan kat gg yg sakit. Ustaz bagi air penawar untuk minum dan berkumur..
k. basit pon ada ajar baca ayat syifa’ masa sakit gg..
Alhamdulillah tahan sakitnya…..lama jugak

Sampailah..

0 comments:

e.d

"dan demi nafas yang Kau hembuskan dalam dada, ku berjanji utk menjadi yang terbaik"

"maafkanlah bila hati tak sempurna mencintaiMu,dalam dada ku harap hanya diriMu yang bertakhta"

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP