Monday 2 March 2009

Abu Bakar-Teman Sejati


Alhamdulillah...habes jugak akhirnya novel sejarah"Abu Bakar-Teman Sejati".2 minggu jugak baru habesnya..dulu memang x suka sangat baca novel sejarah ni. maybe cara penulisan yang tidak menarik. tapi kalau buku Abdul Latip ni, memang xleh tolak..pasti nak beli jugak..kepada yang mengalami masalah yang sama(kureng minat sejarah), try novel ni...pasti berubah..banyak tajuknya. dan semuanya best..Cuba baca Khalid,Thariq, Salehuddin,Muhammad Al-Fateh,Ikramah...dan yang terbaru n x sempat baca lagi, Umar dam abu Ubaidah..sinopsis boleh tengok kat blog ni..(semua ader)

http://pondokbuku-rkukaudya.blogspot.com/


Sedikit tentang Abu Bakar...


“Hai kaum Muslimin, siapakan orang yang paling berani?”
Jawab mereka,
“Orang yang paling berani adalah engkau sendiri, hai Amirul Mukminin.”

Kata Ali,
“Orang yang paling berani bukan aku tetapi adalah Abu Bakar. Ketika kami membuatkan gubuk di medan Badar, kami tanyakan siapakah yang berani menemani Nabi SAW dalam gubuk itu dan menjaga baginda dari serangan kaum musyrik! Di saat itu tidak ada seorang pun yang bersedia selain Abu Bakar sendiri. Dan beliau menghunus pedangnya dihadapan Rasulullah untuk membunuh sesiapa sahaja yang mendekati gubuk Rasulullah SAW. Itulah orang yang paling berani.”

Pada suatu hari pernah juga aku saksikan ketika Rasulullah SAW sedang berjalan di Kota Makkah, datanglah orang musyrik sambil menghalau baginda dan menyakiti baginda dan mereka berkata,
“Apakah kamu menjadikan beberapa tuhan menjadi satu tuhan?”
Di saat itu tidak ada seorang pun yang berani mendekat dan membela Rasullulah SAW selain Abu Bakar. Beliau maju ke depan dan memukul mereka sambil berkata,
“Apakah kamu hendak membunuh orang yang bertuhankan ALLAH?”

Kemudian Saidina Ali sambil mengangkat kain selendangnya beliau mengusap air matanya. Kemudian beliau berkata,
“Adakah orang yang beriman dari kaum Firaun yang lebih baik dari Abu Bakar?”
Semua jemaah diam sahaja tidak ada yang menjawab. Jawab Ali selanjutnya,
“Demi ALLAH, sesaat dengan Abu Bakar lebih baik daripada dengan orang yang beriman dari kaum Firaun walaupun mereka sepenuh dunia, kerana orang yang beriman dari kaum Firaun hanya menyembunyikan imannya sedang Abu Bakar menyiarkan imannya.”

0 comments:

e.d

"dan demi nafas yang Kau hembuskan dalam dada, ku berjanji utk menjadi yang terbaik"

"maafkanlah bila hati tak sempurna mencintaiMu,dalam dada ku harap hanya diriMu yang bertakhta"

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP